نگاهی اجمالی به تاریخچه نظام گزینش کشور
روند تکوین و شکل گیری نظام گزینش کشور به شکل کنونی آن، در واقع حاصل تلاش ۳۰ ساله مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی در سطوح مختلف و کارگزاران گزینش در اقصی نقاط کشور است که در نگاهی اجمالی، این روند را می توان به سه مقطع تاریخی زیر تفکیک نمود:
۱- از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا صدور فرمان ۱۵ دی سال ۶۱ حضرت امام خمینی (ره)،
۲- از زمان فرمان امام تا قبل از تصویب قانون گزینش کشور،
۳- از زمان تصویب قانون گزینش کشور تاکنون.
دوره اول: از پیروزی انقلاب اسلامی تا صدور فرمان ۱۵ دی سال ۶۱ حضرت امام خمینی (ره)
نهاد گزینش کشور از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، در قالب هسته ها و هیأت های گزینش فعالیت خود را آغاز نمودند. به طور طبیعی یکی از مهم ترین چالش هایی که گزینش در ابتدای شکل گیری، با آن مواجه بود، امکان ورود افرادی با هویت های سیاسی و ایدئولوژیک متعارض با ارزش های انقلاب اسلامی به دستگاه های اجرایی و نهادهای حساس کشور به شمار می رفت. چرا که در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، گروه ها و دسته های متعددی از قبیل گروه های سلطنت طلب و بازمانده از رژیم گذشته و یا افرادی وابسته به گروه ها و احزاب وابسته به ایدئولوژی های لیبرالیستی یا مارکسیستی و یا التقاطی قصد نفوذ به دستگاه های اجرایی کشور جهت ضربه زدن به انقلاب نوپای اسلامی را داشتند.
از این روی سیستم گزینش کشور با وجود کمبود امکانات و نیرو، خط مشی و سیاستی کاملاً سختگیرانه ای را پیش گرفت. همچنین در این دوره، ساختار گزینش، شکلی سنتی داشت و در عین حال با ضعف هایی چون افراط و تفریط مواجه بود و در بعضی از دستگاههای اجرایی کشور، گزینش صحیحی انجام نمی شد. به عنوان مثال بعضاً در مصاحبه ها از داوطلبان سؤالاتی پرسیده می¬شد که شرعاً و عرفاً صحیح نبود. تا اینکه با نظر حضرت امام (ره) گزینش، تولدی دیگر یافت و وارد مرحله جدیدی شد و در تاریخ پانزدهم دیماه سال 1361 بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، طی فرمانی به ستاد پیگیری تخلفات قضائی و اداری، تمام هیأتهایی را که به نام گزینش در سراسر کشور تشکیل شده بودند، منحل نمودند. ایشان در قسمتی از فرمان خود چنین فرمودند:
«اخیراً چند کتاب به عنوان سؤالات دینی و ایدئولوژی اسلامی را ملاحظه نمودم و بسیار متأسف شدم از آنچه در این کتابها و جزواتی از این قبیل به اسم اسلام، این دین انسانساز الهی برای گزینش عمومی مطرح شده است و آنها را میزان رد و قبولی افراد قرار دادهاند این نوشتهها که مشحون از سؤالات غیرمربوط به اسلام و دیانت و احیاناً مستهجن و اسفآور است از آنجا که به اسم دیانت و اسلام منتشر شده است از کتب و جزوات انحرافی است که برای حیثیت اسلام و جمهوری اسلامی مضر است و به وزیر ارشاد توصیه نمودم که امثال این کتب را در اسرع وقت جمعآوری و فروش و خرید و نشر آنها را ممنوع شرعی اعلام نمایند شاید بسیاری از افرادی که در تدوین آنها دخالت داشتهاند دارای حسن نیت بودهاند؛ لکن احتمال نفوذ شیاطین در این نحو مسائل قوی است که برای مشوه نمودن چهره نورانی اسلام یا جمهوری اسلامی بدین امر اقدام نمودهاند.»
در ذیل نامه نیز دستور دادند هیأتهایی تشکیل شود که افراد آن صالح و متعهد باشند و دقت شود تا این افراد، تنگنظر، تندخو، مسامحهکار و سهلانگار نباشند و این ستاد را موظف نمودند تا برای هر وزارتخانه یا مراکز دیگر، کتابچههایی مناسب با کار آنان به صورتی معقول و اسلامی تهیه نمایند تا ملاک عمل باشد.
پس از این پیام، ستادی با عنوان ستاد مرکزی پیگیری فرمان امام (ره) در تاریخ ۱۶/۱۰/۶۱ با حضور رئیس وقت دیوان¬عالی کشور، نخستوزیر وقت و حجتالاسلام سیداحمد خمینی، تشکیل شد و پس از این جلسه مقرر شد:
۱ـ هیأتهای گزینش در سراسر کشور منحل گردند.
۲ـ هیأت عالی گزینش متشکل از حجتالاسلام قربانعلی درینجفآبادی، مهندس منصور رضوی و دکتر محمد پورگل تشکیل گردد.
۳ـ هیأتهای مرکزی گزینش ظرف مدت ۱۰ روز میبایست تشکیل گردد و زیر نظر هیأت عالی عمل نمایند.
۴ـ حدود وظایف و اختیارات گزینشها در اسرع وقت بر اساس فرمان امام (ره) تنظیم شود.
دوره دوم: از زمان صدور فرمان حضرت امام (ره) تا تصویب قانون گزینش
بعد از حکم حضرت امام (ره) گزینش، وارد مرحله سیستمی خود شد، به¬گونه¬ای که در این مدت، گزینش کشور رشد نسبتاً مطلوبی پیدا کرد. مجموعاً تا قبل از تصویب قانون گزینش، اقداماتی در جهت اجرایی شدن فرمان امام (ره) از سوی هیأت عالی به شرح زیر به اجرا درآمد:
۱- تدوین شرح وظایف هیأت عالی گزینش؛
۲- تدوین ضوابط گزینش اعضای هیأت های مرکزی؛
۳- تدوین شرح وظایف هسته ها؛
۴- تدوین آئین نامه هسته ها؛
۵- تدوین ضوابط گزینش اعضای هسته ها؛
۶- تدوین شرح وظایف دبیرخانه هیأت مرکزی؛
۷- مشخص نمودن تشکیلات و پست های سازمانی هیأت های مرکزی و هسته ها؛
۸- تدوین وظایف ادارات داخلی هیأت ها اعم از آموزش و ارزشیابی، اداره طرح و پیگیری، اداره امور عمومی؛
۹- تدوین وظایف و اختیارات واحدهای هسته، اعم از واحد امور اداری و روابط عمومی، واحد امتحانات و واحد تحقیقات و ارزیابی؛
۱۰- تدوین آئین نامه های مربوط به رسیدگی به شکایات، تحقیق و مصاحبه و مسائل مربوط به نقل و انتقالات پرونده های گزینشی؛
دوره دوم: از تصویب قانون گزینش تاکنون:
مسئولین گزینش در اوایل سال ۷۵ تصمیم گرفتند تا قانون مشخص و مدونی را برای ملاک عمل قرار دادن در نظام گزینش کشور، تعیین کنند. از این روی مقرر شد تا قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پروش که قبلاً در تاریخ ۱۴/۶/۷۴ در مجلس به تصویب رسیده و توسط رئیس جمهور در تاریخ ۴/۷/۷۴ ابلاغ شده بود، به کارکنان سایر وزارتخانه ها، سازمانها و شرکتهای دولتی، تسری یابد.
به تأسی از این امر، در مورخ ۲۶/۲/۷۵ ماده واحده قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش، با ۳ تبصره پس از تصویب اصلاحات به عمل آمده، توسط شورای نگهبان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در تاریخ ۳۰/۲/۷۵ نیز به رئیس جمهور وقت ابلاغ و در تاریخ ۲/۳/۷۵ از جانب ایشان جهت اجرا به کلیه دستگاههای کشور ابلاغ گردید.
بر اساس ماده واحده فوق به منظور اجرای کامل فرمان حضرت امام(ره) و اعمال سیاست واحد در گزینشهای کشور، امر گزینش و اجرای ضوابط و مقررات مربوط به آن در کلیه وزارتخانهها، سازمانها و شرکتهای دولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است، مؤسسات و شرکتهایی که تمام یا قسمتی از بودجه آنها از بودجه عمومی تأمین میشود و نیز مأمورین و منتقلین به دستگاههای فوقالذکر و نهادهای انقلاب اسلامی، تابع احکام مقرر در قانون مذکور قرار گرفتند. پس از تصویب قانون گزینش، ارکان گزینش کشور و وظایف آنها نیز مشخص گردید که در رأس آن، بالاترین مقام اجرایی کشور یعنی رئیس جمهور قرار داشت و به ترتیب هیأت عالی گزینش، هیأت¬های مرکزی و نهایتاً هسته¬های گزینش قرار گرفتند. البته در این قانون ترکیب هر یک از ارکان گزینش نیز مشخص شدند. چنانکه هیأت عالی گزینش مرکب از نماینده قوه قضائیه به انتخاب رئیس قوه قضائیه، دبیر کل سازمان امور اداری و استخدامی کشور که بعداً به معاونت توسعه و مدیریت منابع انسانی رئیس جمهور تغییر یافت، وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی حسب مورد و دو نماینده از کمیسیون های امور اداری و استخدامی و آموزش و پرورش به انتخاب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر، تعیین شد.
همچنین ترکیب هیأت مرکزی گزینش نیز که در دستگاه¬های اجرایی مسئولیت نظارت و هماهنگی با هیأت عالی گزینش را بر عهده دارند عبارت بودند از نماینده وزیر یا اصطلاحاً نماینده دستگاه، نماینده سازمان امور اداری و استخدامی کشور که بعداً به نماینده معاونت توسعه و مدیریت منابع انسانی تبدیل شد و نماینده هیأت عالی گزینش.
پس از تصویب قانون گزینش یکی از مهمترین اقدامات انجام گرفته در جهت اجرایی کردن آن، تصویب آئین نامه اجرایی گزینش بود که بر اساس ماده ۱۸ قانون گزینش مصوبه سال ۷۵، هیأت عالی گزینش موظف گردید که آئیننامه اجرایی قانون را با همکاری سازمان امور اداری استخدامی کشور و وزارت آموزش و پرورش تهیه نماید و در مورخه ۲۵/۵/۱۳۷۷ آئیننامه اجرایی قانون گزینش کشور نیز به تصویب کمیسیون مشترک آموزش و پرورش و امور اداری و استخدامی مجلس شورای اسلامی رسید و در مورخه ۱۱/۷/۷۷ توسط رئیس جمهور وقت به دستگاههای اجرایی کشور اعم از سازمانها و وزارتخانه های مشمول قانون گزینش، ابلاغ گردید. بر اساس آن اولاً ضوابط عمومی و ضوابط انتخاب اصلح و ثانیاً تشکیلات، حدود وظایف و صلاحیت های هیأت عالی گزینش، هیأت های مرکزی و هسته ها، مشخص و تعریف شدند.
در ادامه فعالیت های گزینش کشور بالاخص بین سال¬های ۸۰ تا ۸۴ در جهت گسترش استفاده بیشتر و بهینه از سیستم اتوماسیون در فرایند گزینش تلاشهای مطلوبی صورت گرفت.
پس از آن سیستم گزینش، خصوصاً بین سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ با عبور از یک مرحله سکون و انزوا، وارد مرحله جدیدی شد و با تغییرات عمده صورت گرفته از جمله اصلاح ساختار و تشکیلات نیروی انسانی، طرح بازنگری در دستورالعمل ها و برخی اقدامات دیگر، قدم های مؤثری در خصوص بهینه نمودن فرایند گزینش برداشته شد.
از جمله مهم ترین تحولات این دوره، میتوان ابلاغ دستورالعمل¬های اصلاح¬شده «مصاحبه»، «تحقیق»، «ارزیابی» و «ضوابط و معیارهای حاکم بر گزینش» به کلیه واحدهای گزینشی و همچنین تهیه و ابلاغ دستورالعمل¬های «پاسخگویی»، «عزل و نصب کادر گزینش»، «غمض عین»، «ایجاد، تفکیک و ادغام هسته-های گزینش»و «رسیدگی به تخلفات گزینشی گزینشگران»، اشاره نمود. همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی تحول در نظام گزینش کشور نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در این دوره بود.
نهایتاًً از سال ۱۳۷۶ تاکنون نیز، تغییر و تحولات صورت گرفته در عرصه های مختلف در دوره پیشین، همچنان ادامه پیدا کرد و از جمله تلاش شد نوعی وحدت رویه در دستورالعمل ها، ضوابط و معیارهای گزینش، ایجاد شود.
همچنین در این دوره که نیاز به انجام معماری مجدد در ساختار هیأت عالی احساس می شد، با مساعدت مسئولین ذیربط، این مهم به ثمر رسید و از این روی یکی از اقدامات انجام شده در این دوره را می توان ساماندهی ساختار سازمانی دبیرخانه هیأت عالی گزینش دانست. این امر از طریق ساماندهی نیروی انسانی مورد نیاز دبیرخانه این هیأت، از طریق اخذ مجوز استخدام صورت گرفت و پس از آن نیز کمیته جذب، به منظور انجام اقدامات لازم در جهت شناسایی و به کارگیری پرسنل متعهد و متخصص برای پست¬های مورد نظر، تشکیل گردید.
از دیگر اقدامات انجام گرفته در این دوره را میتوان بازنگری و چاپ دستورالعمل ضوابط و معیارهای حاکم بر گزینش کشور، همچنین اصلاح و ارائه دستورالعمل های مصاحبه، تحقیق ،ارزیابی و صدور رأی و دستورالعمل عزل و نصب مدیران و مسئولین واحدهای گزینش، به علاوه تدوین و ارائه کتابچه اصول اعتقادی و سرفصل احکام مورد نیاز داوطلبان و مصاحبه گران به همراه لوح فشرده آن و بالاخره اصلاح سرفصلهای متون آموزشی جهت آموزش پرسنل گزینش، عنوان کرد.
- 1402/08/29 - 09:05
- زمان مطالعه : 4 دقیقه
- /ZtwQ
فرم مشخصات فردی
راهنمای نحوه تکمیل فرم مشخصات فردی و مدارک مورد نیاز
راهنمای نحوه تکمیل فرم مشخصات فردی و مدارک مورد نیاز
داوطلب گرامی
با سلام و احترام
خواهشمند است قبل از تکمیل فرم مشخصات فردی و مدارک مورد نیاز، جهت جلوگیری از هرگونه ایراد در امر فوق به نکات زیر توجه کامل فرمائید:
1- جهت تکمیل فرم مشخصات فردی و پشت نویسی عکسها حتماً با خودکار آبی پررنگ و با خط خوانا نوشته شود.
2- اگر نام خانوادگی شما دارای پسوند می باشد حتماً در قسمت مربوطه نوشته شود.
3- با توجه به اینکه دیده شده گاهاً در قسمت وضعیت خانوادگی( پس از مشخصات پدر ) در قسمت مشخصات همسر اشتباهاً مشخصات مادر نوشته می شوددقت فرمائید شما نیز این اشتباه را مرتکب نگردید و در صورت متأهل بودن حتماً مشخصات همسر را ذکر نمائید.
4- در قسمت وضعیت تحصیلی علاوه بر ذکر کلیه مقاطع تحصیلی ، چنانچه دانشجوی مقاطع بالاتر هستید حتماً بنویسید . ضمناً اگر مدتی در دانشگاه دیگری غیر از دانشگاه محل قبولی به عنوان مهمان تحصیل نموده اید لازم استً ذکر نمائید. مجدداً تأکید می گردد تمام مقاطع تحصیلی از دیپلم به بعد باید به طور کامل نوشته شود.
5- در قسمت مشاغل ، تمام مشاغلی که تا کنون در آن مشغول به خدمت بوده اید به طور کامل و خوانا نوشته شود.
6- از نوشتن شماره تلفنهای ضروری خود به طور کامل و دقیق دریغ نفرمائید. ( منظور از تلفن رابط ، تلفن شخصی است غیر از خود شما که در صورت عدم دسترسی به شما بتوانیم با وی تماس بگیریم.) نوشتن شماره همراه( در صورت موجود بودن) یادتان نرود.
7- کلیه نهادها یا ارگانهائی که با آنها همکاری داشته اید را به طور کامل و خوانا با تاریخ دقیق شروع و خاتمه ذکر نمائید.
8- مهمترین قسمت تکمیل مشخصات فردی نوشتن آدرسها و کشیدن کروکی به طور دقیق و خوانا است چرا که دقیق بودن آنها به زودتر به نتیجه رسیدن پرونده شما کمک زیادی خواهد کرد. ضمنا نوشتن آدرس ها تا ده سال گذشته الزامی می باشد .
9- تا می توانید در قسمت مربوط به زندگینامه ، خود را بهتر ، جامع تر و البته به طور مختصر معرفی نمائید.چون این امر در شناختن شما به ما کمک بسیاری خواهد نمود.
10- امضای داوطلب در ابتدا و انتهای فرم درج گردد.
11- شماره تلفن ثابت و همراه در قسمت مربوطه درج گردد.
12- مشخصات حداقل دو نفر به عنوان معرف در جدول مربوطه نوشته شود .
جهت اطلاع شما : اگر مراحل استخدامی یک فرد را زنجیره ای فرض کنیم که از یک حلقه تشکیل شده است گزینش فرد جزءآخرین حلقه این زنجیره می باشد.
مدارک لازم جهت داوطلبان استخدام به هسته گزینش
الف)مدارک لازم برای تشکیل پرونده افرادی که از طریق آزمون استخدام می شوند
1- فتوکپی تمام صفحات شناسنامه
2- فتوکپی کارت ملی
3- سه قطعه عکس جدید 4*3
4- فتوکپی مدارک تحصیلی ویا گواهی فارغ التحصیلی با ذکر معدل
5- ارائه مقالات چاپ شده مرتبط با رشته شغلی در مجلات معتبر(دارای رتبه علمی پژوهشی) و یا گواهی پذیرش مقاله
6- ارائه کتب تألیفی و یا ترجمه شده مرتبط با رشته شغلی
7- گواهی احراز رتبه علمی ، فرهنگی، مذهبی و ... در سطح شهرستان، - استان، کشور یا بین المللی
8- گواهی ایثارگری
9- گواهی فعالیت در بسیج با ذکر تاریخ و نوع عضویت (عادی یا فعال)
10- گواهی سابقه کار مرتبط با رشته شغلی ( با ذکر تاریخ اشتغال و عنوان شغل )
11- ارائه طرحهای پژوهشی مرتبط با رشته شغلی وگواهی تایید آن
12 - گواهی نامه مهارتهای هفتگانه را یانهICDL از مراکز معتبر ویا ارائه گواهی هر کدام ازمهارت ها بطور جداگانه
تذکرات :
1- دوره طرح نیروی انسانی سابقه کار محسوب میشود
2- در صورتی که کسی در دوران خدمت سربازی در رشته تحصیلی که داوطلب استخدام در آن است کار کرده باشد این مدت سابقه کار محسوب میشود . ( به طور مثال پزشکی که دردوران خدمت سربازی در مراکز درمانی به عنوان پزشک به خدمت سربازی اشتغال داشته باشد .)
3 - گواهی شرکت در همایش ها وسمینارها ، تقدیرنامه ها و گواهی های آموزشی ( به جزء ICDL ) فاقد امتیاز است .
4- گواهی های احراز رتبه های علمی ، فرهنگی ، مذهبی،ورزشی و... حداقل باید در سطح شهرستان باشد ، از ارائه مدارک در سطح پایین تر خودداری فرمایید .
5- در صورتی که مدارک اعلام شده در بندهای 5 تا 12 در زمان تشکیل پرونده حاضر نباشد میتوانید آن را هنگام مراجعه جهت مصاحبه به گزینش ارایه دهید .
ب)مدارک لازم جهت تشکیل پرونده جهت استخدام های موردی و از طریق غیر آزمون استخدامی
1- فتوکپی شناسنامه از تمامی صفحات یک سری
2- عکس 4×3 سه قطعه
3- فتوکپی کارت ملی
4- فتوکپی مدرک تحصیلی
ج) مدارک لازم جهت تشکیل پرونده جهت تمدید و یا تبدیل وضعیت استخدامی
در - درصورت نقص مدارک در مراحل قبل تکمیل آن و در صورت زیاد بودن فاصله زمانی با مرحله قبل نیازبه تکمیل فرم پرسشنامه اطلاعات فردی می باشد.
آدرس پستی هسته گزینش :
کاشان، میدان پانزده خرداد، ابتدای خیابان اباذر، ستاد مرکزی دانشگاه، هسته گزینش، صندوق پستی: 1115/87135
نظر دهید